Przejdź do głównej zawartości

Efekt Motyla

Termin "efekt motyla" znany jest chyba większości. Spopularyzował go swego czasu, niestety mierny, film. Skrótowo z Wiki: "Dowolny układ fizyczny, który zachowuje się nieokresowo, jest nieprzewidywalny." (Edward Lorenz). 
Życie człowieka, ludzi, to tak ogromna liczba zmiennych, iż nie można przewidzieć konkretnych zachowań, zarówno w życiu danej jednostki, jak i społeczności, a nawet globalnie. 
W teorii więc każda decyzja wpływa na coś. Nie tylko na nas samych, ale i na naszych bliskich (w zależności od stopnia bliskości). Z obserwacji widać jednak, że tylko część decyzji ma widoczne skutki. Zawsze są to te większe decyzje. Dziwnym jednak trafem, w większości negatywne działania pociągają za sobą kolejne negatywne zdarzenia. Pozytywne - kolejne pozytywne. Takie jest moje zdanie, nie prowadzę badań w tym kierunku. Nie sposób przewidzieć wszystkiego w długiej perspektywie. Jak i w przykładach odnośnie "efektu motyla", nie jesteśmy w stanie określić niuansów pewnych zdarzeń. Ale jesteśmy w stanie doskonale przewidzieć skutki poważniejszych decyzji. W teorii, w teorii... Jeśli działamy cierpliwie i w spokoju... Ewentualnie powinien ktoś cierpliwy nas wspierać w takich decyzjach. Do tego jednak, musi o wszystkim wiedzieć...
Teoria. Efekt ruchu skrzydeł motyla w życiu człowieka...

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Dorota Kwiatkowska-Rae

Obejrzałem film "Thais". Film o pokusach, chrześcijaństwie, ascezie, filozofii, pogaństwie i rozpuście. Po raz pierwszy zetknąłem się tam z aktorką, która - poza aktorstwem - tak hojnie prezentowała swoje wdzięki. Okazało się, że to Dorota Kwiatkowska-Rae i dawno temu wyjechała z Polski. Piękna, faktycznie. Chyba obok Marii Probosz, najwspanialsza dama aktu w polskim kinie. Obejrzałem jeszcze dwa filmy z jej udziałem: "Akwarele" oraz "Widziadło". "Thais", mimo ciekawej problematyki i wspaniałych aktorów, jednak nie ujął mnie mocniej. Motyw miłości i jej odmian (od apage po erotyczną) jest tak pulsujący, a nie został dobrze wykorzystany. Pokusa i zwycięstwo Natury nad myślą i ascezą mnicha oraz z kolei zwycięstwo wiary nad seksualnością Thais to motyw, który powinien odżyć w naprawdę dobrej produkcji. Książki - na motywach której powstał film - nie będziemy recenzować. Mógłbym równie dobrze pisać o całej filozofii czy pismach św.

Piękno

To chyba jedne z najpiękniejszych zdjęć, jakie widziałem. To prawdopodobnie Ukrainka. Wspaniałe zdjęcia, delikatne, z uczuciem i ciepłem. Wyjątkowej urody kobieta. Nawet moja baba nie była zazdrosna to takie dzieło sztuki.