Przejdź do głównej zawartości

Starość i potrzeby

Wiek mierzy się tym, ile człowiek ma potrzeb.
Im ma ich więcej, tym jest młodszy.
Alosza Awdiejew

Mamy różne potrzeby. Czasem wydaje się, że niektóre są ważne, a okazuje się, że są one bardzo poboczne. Czasem nasze potrzeby są w pełni zaspokajane w najważniejszych kwestiach, ale my nie do końca zdajemy sobie z tego sprawę. Dopiero, jak je utracimy. Z wiekiem zmienia się również hierarchia potrzeb. Zarówno u kobiet, jak i u mężczyzn. Ważne, by doceniać te uniwersalne.
Na starość potrzeby nie tylko ulegają przewartościowaniu, ale i zmniejsza się ich ilość do zaspokojenia, a także w poszczególnych są minimalizowane. Pamiętam, jak matka mego przyjaciela powiedziała, że dla młodego człowieka cały świat staje otworem. Potem ta przestrzeń pożądana staje się coraz mniejsza. Ogranicza się do miasta, potem już tylko osiedla, domu. Na samym końcu drogą staje się odległość pomiędzy pokojem a kuchnią i łazienką. Bywa, że wskutek choroby czy niedołężności świat ogranicza się do łóżka...

Jest także piękna piosenka utalentowanej Natalii Grosiak (muzyka Dawid Korbaczyński). Też mówi właściwie o zmianie potrzeb. Wynikających z braku zmaterializowanego wyobrażenia lub ze zmiany hierarchii? Urealnienia? Poddania się? Zauważenia innych wartości?

Posłuchaj

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Dorota Kwiatkowska-Rae

Obejrzałem film "Thais". Film o pokusach, chrześcijaństwie, ascezie, filozofii, pogaństwie i rozpuście. Po raz pierwszy zetknąłem się tam z aktorką, która - poza aktorstwem - tak hojnie prezentowała swoje wdzięki. Okazało się, że to Dorota Kwiatkowska-Rae i dawno temu wyjechała z Polski. Piękna, faktycznie. Chyba obok Marii Probosz, najwspanialsza dama aktu w polskim kinie. Obejrzałem jeszcze dwa filmy z jej udziałem: "Akwarele" oraz "Widziadło". "Thais", mimo ciekawej problematyki i wspaniałych aktorów, jednak nie ujął mnie mocniej. Motyw miłości i jej odmian (od apage po erotyczną) jest tak pulsujący, a nie został dobrze wykorzystany. Pokusa i zwycięstwo Natury nad myślą i ascezą mnicha oraz z kolei zwycięstwo wiary nad seksualnością Thais to motyw, który powinien odżyć w naprawdę dobrej produkcji. Książki - na motywach której powstał film - nie będziemy recenzować. Mógłbym równie dobrze pisać o całej filozofii czy pismach św.

Piękno

To chyba jedne z najpiękniejszych zdjęć, jakie widziałem. To prawdopodobnie Ukrainka. Wspaniałe zdjęcia, delikatne, z uczuciem i ciepłem. Wyjątkowej urody kobieta. Nawet moja baba nie była zazdrosna to takie dzieło sztuki.