Przejdź do głównej zawartości

Filmy

Ileż gniotów jest wyprodukowanych. Współczesne filmy brylują w niechlujności. Brak precyzji i dążenia do doskonałości. Nie ma dobrych zdjęć - to podstawa. Kadry są nieprzemyślane, przypadkowe. Kamera nie jest prowadzona, tylko zamiast tego oglądamy obrazki, które mają pokazać rozmawiających ludzi, czy kawałek scenerii. Bez ustawienia planu. Montaż beznadziejny. Czy to filmy polskie czy zagraniczne. Jestem zdania, że dawni świetni polscy reżyserzy, jak Wajda, Kawalerowicz, Hofman, stracili poczucie przyzwoitości w wieku podeszłym, a stało się to dawno temu. Dopiero teraz obejrzałem "Zemstę" Wajdy, oczywiście na podstawie Fredry. Dotrwałem tylko z jednego względu do końca. Trzyma się tam tylko strona aktorska, poza fatalną i nie umiejącą mówić, bez dykcji, Agatą Buzek i także niezbyt mocną Figurą. Ale co tam za montaż! To brak montażu! Przypadkowość. Zdjęcia Edelman, a jakby robił uczniak. Czy Wajda go tak prowadził? Żenada. Takie filmy to każdy amator, każdy, potrafiłby robić. Serio.
I takich gniotów jest od groma.
Inną sprawą jest, iż gust większości celuje w takich zakalcach. Większość nie ma wpływu na to, co każdy z nas chce oglądać czy czytać. I to się na szczęście raczej nigdy nie zmieni.


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Dorota Kwiatkowska-Rae

Obejrzałem film "Thais". Film o pokusach, chrześcijaństwie, ascezie, filozofii, pogaństwie i rozpuście. Po raz pierwszy zetknąłem się tam z aktorką, która - poza aktorstwem - tak hojnie prezentowała swoje wdzięki. Okazało się, że to Dorota Kwiatkowska-Rae i dawno temu wyjechała z Polski. Piękna, faktycznie. Chyba obok Marii Probosz, najwspanialsza dama aktu w polskim kinie. Obejrzałem jeszcze dwa filmy z jej udziałem: "Akwarele" oraz "Widziadło". "Thais", mimo ciekawej problematyki i wspaniałych aktorów, jednak nie ujął mnie mocniej. Motyw miłości i jej odmian (od apage po erotyczną) jest tak pulsujący, a nie został dobrze wykorzystany. Pokusa i zwycięstwo Natury nad myślą i ascezą mnicha oraz z kolei zwycięstwo wiary nad seksualnością Thais to motyw, który powinien odżyć w naprawdę dobrej produkcji. Książki - na motywach której powstał film - nie będziemy recenzować. Mógłbym równie dobrze pisać o całej filozofii czy pismach św.

Piękno

To chyba jedne z najpiękniejszych zdjęć, jakie widziałem. To prawdopodobnie Ukrainka. Wspaniałe zdjęcia, delikatne, z uczuciem i ciepłem. Wyjątkowej urody kobieta. Nawet moja baba nie była zazdrosna to takie dzieło sztuki.